De ce să ne batem capul cu metodele de predare?

De ce să ne batem capul cu metodele de predare?

Metodele de predare sunt o bătaie de cap. Nu ar ridica probleme dacă nu ar exista înclinația de a fi rigizi în modul în care înțelegem întreg procesul de educație. În mai multe discuții și lecturi despre sistemul de învățământ românesc, despre sistemul de învățare / predare, despre eficiența acestora am regăsit ideea aceasta: dacă cei cărora li se predă (în oricare context) cunosc faptele dar nu le pot folosi și nici nu pot aplica principiile, este foarte posibil ca totul să fi fost fără rezultat.

Bruce Wilkinson, autor și profesor creștin, spune că „utilizarea independentă este adevăratul scop al întregului proces de învățare. Și-a însușit materia atât de bine încât să nu poată să n-o folosească în propria viață?” (Cele 7 legi ale învățării, p. 215, ed. Logos, 2011).

Astfel, pentru a atinge țelul de mai sus, trebuie puse în aplicare mai multe metode și unelte de predare.

O ilustrație…

Doi copii merg la pescuit. Sunt încântați de acest moment, pentru că este prim adată când fac acest lucru și se simt pregătiți să învețe cum să pescuiască cât mai mulți pești. Paul își pregătește trusa, printre care își caută și niște râme bune, pentru a putea prinde pești cât mai buni și mai mulți. Raul este gata și el. Totuși, el spune că nu va face niciodată asta. Cum să omoare acele râme. Cârligul strălucitor va fi deajuns ca să atragă peștii. Va cumpăra cel mai bun cârlig.

Când ajung amândoi să pună undițele în lac, după un timp, Paul începe să prindă pești. Și e atât de bucuros! Raul, însă, nu prinde nimic. Crede că undița lui nu e norocoasă. Paul îi spune să pună totuși râme, că sigur asta e problema. Raul repetă că el nu face așa ceva. Își va muta, se gândi el, lângă Paul, că poate acolo e locul în care peștii trag. Bineînțeles, experiența se repetă, Raul neprinzând nimic.

Morala acestei istorioare este că atunci când venim în fața copiilor / elevilor nu ne putem aștepta ca ei să vină deja cu dorința uriașă de a învăța despre cutare sau cutare; ei nu își petrec toată ziua gândindu-se că vor ajunge la clasă și vor învăța despre una sau alta. Peștii nu sunt atrași de cârligele goale – nici copiii / elevii nu sunt atrași de conținutul pur. Este de datoria noastră, a învățătorilor, de a le stârni interesul și dorința de a învăța și să reușească să aplice lecția pentru viața lor, folosind metodele de predare potrivite.

Bruce Wilkinson sugerează metodele de predare următoare:

  1. Reprezentați datele printr-o imagine
  2. Expuneți faptele printr-o povestire
  3. Imprimați faptele cu ajutorul scenetelor
  4. Evidențiați faptele prin muzică
  5. Rezumați faptele folosind grafice și scheme

Înainte ca elevii, studenții sau copiii de la grupă să ajungă să aplice principii în viața lor ei trebuie să audă despre ele, să le înțeleagă și să-și aducă aminte de ele. Uitarea este virusul care ucide cel mai tare și cel mai repede. Asigurați-vă că nu aveți rolul de transmițător de informații, ci de formator!

 

Add Comment

IMG_7645.jpg

„Materialele folosite ne-au fost de un real ajutor – foarte bine structurate. Chiar dacă erai începător nu aveai cum să nu te descurci! Colaborarea pot să spun că până acum a fost una mai mult decât excelentă!”

DSC01522.jpg

„Diversitatea și calitatea lucrurior găsite pe acest site a fost motivul pentru care l-am vizitat mereu. Resursele găsite aici m-au ajutat să dau premii frumoase în cadrul grupelor de copii, dar și cadouri potrivite pentru cei dragi.”

Phone: 0734 809 000
Bulevardul Dr. Iosif Bulbucă nr.15, Timișoara
Fiți la curent cu noile promoții abonându-vă la Newsletter
Abonați-vă